اجرای طرح ملی سلامت و نذر آب جمعیت هلال احمر

گفتگو ها و مقالاتاجرای طرح ملی سلامت و نذر آب جمعیت هلال احمر

اجرای طرح ملی سلامت و نذر آب جمعیت هلال احمر

2,410
1399/10/08

محمود واعظی، رئیس دفتر رئیس¬جمهوری با ارسال نامه¬ای مراتب تقدیر و قدردانی حسن روحانی، رئیس جمهوری را از همه اعضای جمعیت هلال احمر در برگزاری طرح ملی نذر آب و طرح (( خادمان حسینی)) ابلاغ کرد.

بنابراین گزارش، طرح ملی نذر آب امسال برای سومین بار از سوی جمعیت هلال احمر در مناطق کم برخوردار استان¬های سیستان و بلوچستان، جنوب کرمان، هرمزگان و خراسان جنوبی برگزار شد. با اجرای این طرح، تیم¬های داوطلب بهداشت و درمان هلال احمر اقدام به ارائه خدمات درمانی به روستاییان در مناطق محروم کردند و داوطلبان و جوانان هلال احمری از محل جمع آوری کمک های خیرین و نیکوکاران اقدام به تهیه و توزیع وسایل اولیه زیستی میان روستاییان نمودند. نصب تانکرهای آبرسانی در روستاها از دیگر فعالیت¬های هلال احمر در این مناطق بود.
در این مقاله خلاصه ای از فعالیت های جمعیت هلال احمر استان قم دراجرای این طرح ارائه می گردد.

استان سیستان و بلوچستان به دلیل بروز خشکسالی در دو دهه و وزش بادهای موسمی ۱۲۰ روزه، همواره با بادها و توفان های شدید و گرد و غبار رو به رو است که گاه سبب آلودگی هوا بیشتر از ۲۰ برابر حد استاندارد می شود.
این استان به سبب گستردگی زیاد (۱۱.۵ درصد گستره کشور) و موقعیت جغرافیایی و آب و هوایی از جمله استان هایی است که احتمال وقوع چندین مخاطره طبیعی به طور همزمان در آن وجود دارد. در شمال این استان تندبادها و گرد و غبار شدید و خشکسالی، در مرکز سیل و زلزله و در جنوب نیز احتمال وقوع سونامی و دمای زیاد هوا معمولا تا بیش از ۵۰ درجه و ریزش باران های فصلی و جاری شدن سیل های مقطعی وجود دارد.
این وضعیت جوی که موجب خشکسالی های متمادی و کاهش رونق ا قتصادی و همچنین پایین آمدن سطح بهداشت و سلامت هموطنانمان در آن خطه گردیده است، سازمان داوطلبان جمعیت هلال احمر را بر آن داشت تا در سال های اخیر نیز جهت بهبود زندگی و معاش مردم آسیب دیده و متأثر از خشکسالی و از طریق بسیج توان انسانیت، نسبت به اعزام کاروان های سلامت و اجرای نذر آب با ظرفیت خیرین و پزشکان داوطلب اقدام نماید.
این جمعیت در سال های 97 و 98 به عنوان استان معین در روستاهای محروم شهرستان سرباز مستقر گردیده و خدمات ارزنده ای را ارائه نموده است.
به دلیل عملکرد شایسته خیرین و پزشکان در سنوات قبل، مجددا جمعیت هلال احمر استان قم در سال جاری به عنوان یکی از تیم ها و استان های اثرگذار در طرح مذکور و این بار به عنوان معین روستاهای محروم شهرستان ایرانشهر انتخاب گردید. به همین منظور کاروان سلامت و نذر آب 3 با استعداد 30 نفر از پزشکان داوطلب و خیرین استان قم از 24 لغایت 30 شهریور ماه در دهستان ابتر شهرستان ایرانشهر مستقر گردید و خدمات ارزنده خود را ارائه نمود. 

کاروان سلامت و نذر آب 3 هلال احمر استان قم در سال 99 در 5 محور خدمات درمانی بهداشتی، حمایتی معیشتی، فرهنگی، آموزشی و نذر آب به منطقه مورد نظر اعزام گردید.

الف. خدمات ارائه شده در محور درمانی و بهداشتی

 حضور 10 پزشک فوق تخصص و متخصص و 8 نفر پیراپزشک.
در این بخش تعداد 2869 نفر از هموطنان عزیزمان در ایرانشهر از خدمات درمانی و پزشکی بهره مند گردیدند. و مبلغی بالغ بر 700 میلیون ریال داروهای تخصصی به صورت رایگان اهدا گردید.

ب. خدمات ارائه شده در محور حمایتی معیشتی

 باتوجه به هماهنگی های بعمل آمده با هلال احمر شهرستان ایرانشهر درخصوص نیازسنجی منطقه در زمینه های مختلف و همچنین تحقیقات میدانی توسط خیرین و جلسات متعدد با فرمانداری، شرکت آب و فاضلاب، شبکه بهداشت، بهزیستی و... ، موارد مورد نظر احصا گردید و خدمات توزیع کولر آبی، کولر گازی، فرش و تبلت به هموطنان نیازمند منطقه ارائه شد.


ج. خدمات ارائه شده در محور فرهنگی

 باتوجه به اینکه یکی از اهداف مهم این طرح آشنایی با فرهنگ های بومی و تبادل فرهنگی بین جوامع از یک طرف و اجرای برنامه های شاد و اثرگذار در قالب مسابقات و... می باشد، در اجرای این برنامه تیم فرهنگی با حضور 3 نفر روانشناس داوطلب در قالب امور فرهنگی و تیم سحر جوانان در منطقه حاضر گردید و فعالیت هائی از قبیل برگزاری مسابقات قرآن، شعرخوانی، خاطره گویی، نقاشی و مسابقات ورزشی در مدارس ابتدایی و راهنمایی دهستان ابتر ا  اجرا شد که به برگزیدگان هر کدام از رشته های مسابقه جوایزی اهدا گردید.

د. خدمات ارائه شده در محور آموزشی

 از آنجا که نقش آموزش در امر پیشگیری بیماری ها می تواند بسیار مهم باشد، لذا پیرو مذاکره با مراکز بهداشت، بهزیستی، آموزش و پرورش، موارد مورد نیاز منطقه بررسی و آموزش هایی با موضوعات: آشنایی و مقابله با دیابت، آشنایی و مقابله با کم خونی و سوء تغذیه، آشنایی و مقابله با مالاریا، آشنایی با بیماری های زنان، آشنایی و مقابله با بیماری های دهان و دندان برای خانواده ها و دانش آموزان مقاطع راهنمایی و متوسطه برگزار گردید. 
از جمله کلاس ها و برنامه های آموزشی بسیار مهم که ویژه پزشکان و کادر درمانی دانشگاه علوم پزشکی ایرانشهر اجرا گردید آشنایی با بیماری کرونا بود که توسط فوق تخصص ریه برای جامعه هدف مذکور برگزار گردید.

ه. خدمات ارائه شده در محور نذر آب 3

 به جهت کاهش تنش های آبی و تأثرات ناشی از خشکسالی، جلسات متعدد با مسوولین و کارشناسان آب و فاضلاب شهرستان ایرانشهر برگزار گردید و طی بازدید میدانی توسط خیرین همراه از مناطق مورد نظر و متأثر از خشکسالی، مقدار 2000 متر لوله 4 اینچ پلی اتیلن به همراه اتصالات جهت لوله کشی آب روستای مورد نظر به ارزش 000/000/300/1 ریال اهدا گردید که مقرر شد عملیات عمرانی ظرف مدت یک ماه انجام گردد. در این خصوص همچنین تعداد 12470 بطری آب معدنی کوچک و بزرگ بین خانواده ها توزیع گردید.


ارزش کل اقلام اهدایی و همچنین ارزش اقتصادی خدمات ارائه شده  در این برنامه معادل 000/000/000/12 ریال بوده است.

منابع:
-جمعیت هلال احمر استان قم، 1399.
-شهروند آنلاین، 24-7-1399.

 

 

امتیازدهی:

دیدگاه‌ها