پیشرفت احداث خطوط جدید متروی استکهلم

گفتگو ها و مقالات پیشرفت احداث خطوط جدید متروی استکهلم

پیشرفت احداث خطوط جدید متروی استکهلم

2,749
1399/10/08

- شهر های جهان: منطقه شهری استکهلم در حال گسترش است و پیش بینی شده جمعیت آن در سال 2025 به 6ر2 میلیون نفر برسد. در حال حاضر شهر استکهلم دارای 8 خط مترو به طول 150 کیلومتر و تعداد 100 ایستگاه می باشد. همچنین 8 خط قطار حومه شهری به طول 84 کیلومتر و 3 خط قطار سبک شهری به طول 36 کیلومتر در در دست بهره برداری هستند. 
در سال 2018 (1397) شهر استکهلم احداث خطوط جدیدی به طول 20 کیلو متر با 11 ایستگاه را آغاز نموده است. متروی استکهلم یکی از پیشرفته ترین سیستم های متروی جهان می باشد.
) رییس فنی متروی استکهلم، در خصوص  Magnus Lundin   با مهندس مگنوس لوندین(   
 پیشرفت عملیات ساخت خطوط جدید متروی استکهلم گفتگوئی داشتیم. 

خطوط شبکه متروی استکهلم هر یک دارای رنگ مخصوص خود هستند. برای خط جدید مترو از استادیوم فوتبال به طرف جنوب که در دست ساخت می باشد، چه رنگی انتخاب شده است؟
رنگ جدید زرد به شبکه خطوط متروی استکهلم اضافه می شود. در سال 2014 از شهروندان  استکهلم در مورد رنگ دلخواه این خط مترو نظر خواهی شد. 16000 نفر در رای گیری شرکت کردند. از بین رنگ های پیشنهادی بنفش، زرد و رنگین کمان، رنگ زرد برنده شد.
چند در صد از مسیر خطوط جدید مترو روی سطح زمین قرار دارند؟
صد در صد مسیر خطوط جدید به صورت تونل هستند و در زیر زمین که کوه سنگی است قرار دارند. بنابر این فضای وسیعی در روی زمین برای ساختمان ها ی مسکونی جدید، مدارس، ساختمان های اداری، پارک و فضای سبز و محل بازی و ورزش وجود خواهد داشت. تنها چیزی که سر از زمین بیرون می آورد، ایستگاه های جدید هستند. برخی ایستگاه ها در طبقه پائین ساختمان های جدید و یا قدیمی ساخته می شوند و برخی دارای ساختمان مخصوص خود خواهند شد.
 خط جدید مترو که از زیر دریاچه "سالت شو" عبور می نماید، در عمق زیاد از سطح زمین قرار می گیرد. طبق طراحی انجام شده، ایستگاه "سوفیا" که در "پارک استیگ بری" قرار می گیرد، چه ویژگی هائی دارد؟

 

 

در ایستگاه سوفیا هال بلیط در وسط پارک قرار می گیرد و سکوی ایستگاه حدود 100متر مستقیم زیر آن ساخته می شود. 8 آسانسور بزرگ و سریع مسافران را ظرف 30 ثانیه بالا و پائین می برند. اگر به جای آسانسور پله برقی بود، 5 دقیقه طول می کشید تا مسافران ارتفاع 100 متر را طی نمایند. نصب این 8 آسانسور راه حل کاملا نوینی در شبکه متروی استکهلم می باشد. البته باید متذکر شوم ایستگاه های همانند ویژگی های این ایستگاه در برخی شهر های دنیا نیز وجود دارند. همچنین باید اضافه کنم این ایستگاه در عمق 100 متری ساخته می شود تا مسیر تونل بتواند به طور کامل از زیر دریای سالت شو عبور کند. استکهلم شهری است که روی آب ساخته شده است. برای جابجائی در این شهر باید یا از روی آب و یا از زیر آب رفت و آمد کرد. خط جدید که از زیر دریای سالت شو عبور می کند، حجم ترافیک سایر خطوط را کاهش می دهد.

فاز های ساخت یک خط جدید مترو کدامند؟

 اجرای عملیات فنی و ساختمانی در تونل های کاری، تونل های اصلی و عملیات ساخت و نصب تجهیزات در ایستگاه های جدید خطوط مترو کار بسیار گسترده، مهم و پیچیده می باشد. یک خط جدید مترو که کل آن به صورت تونل است، در 3 فاز ساخته می شود.

فاز 1 – تونل کاری

برای این که تونل ریلی را بتوانیم بسازیم نخست تونل کاری را از سطح زمین حفر می نمائیم. تونل های کاری در خلال زمان ساخت مورد استفاده قرار می گیرند. ماشین ها، پرسنل و مصالح ساختمانی از طریق تونل های کاری حمل و نقل می شوند. در حال حاضر فاز 1 و 2 در دست اجرا می باشد.

فاز 2- تونل های ریلی و ایستگاه ها

 بعد از این که تونل های کاری حفاری و آماده شدند، تونل های ریلی را که معمولا از میان کوه های سنگی زیر زمین می گذرند، منفجر و حفاری می کنیم. همچنین سکو های ایستگاه و فضای مخصوص پله های برقی و آسانسور ها منفجر و حفاری می شوند. علاوه بر این، هال های بلیط، ورودی ها و برج های تهویه ساخته می شوند. 

فاز3-نصب تاسیسات، تجهیزات و تست مسیر

در این فاز ریل گذاری، نصب سیستم تابلو ها و علائم، نصب پله های برقی و آسانسور ها انجام می گیرند. آخرین اقدام راندن آزمایشی قطار و تست سیستم های فنی می باشد.
بعد از انجام فاز سوم، وارد مرحله افتتاح خط مترو می شویم.

آیا پایانه جدیدی نیز برای قطار ها ساخته می شود؟

 

در یک پایانه از قطار ها مواظبت می شود. نظافت، سرویس و تعمیرات قطار ها در پایانه انجام می گیردتا از سلامت و ایمنی قطار ها اطمینان حاصل گردد. هنگامی که شبکه مترو توسعه می یابد،  تعداد قطار ها بیشتر و فضای وسیعتر در پایانه مورد نیاز است. بنا بر این یک پایانه جدید قطار مترو در جنوب استکهلم ساخته می شود تا  تعداد قطار های بیشتری را در این محل بتوان پارک و سرویس نمود.

اثرات هنری در تمامی ایستگاه های متروی استکهلم مشاهده می شوند. در ایستگاه های خطوط جدید مترو اثرات هنری و مجسمه سازی به کار گرفته می شوند؟ 

سنت به کار گیری اثرات هنری در ایستگاه های متروی استکهلم، در ایستگاه های جدید نیز ادامه می یابد و همگی ایستگاه ها دارای اثرات هنری گویای مخصوص خود خواهند شد. هنرمندان و مجسمه سازان ایستگاه های جدید در سال 2015 انتخاب شدند. هنر مندان انتخاب شده همراه با مهندسان معمار و عمران به طور مداوم در ارتباط هستند تا بتوانند اثرات هنری را با هر ایستگاه به طور یکپارچه طراحی نمایند. اثرات هنری در ایستگاه های مترو دارای نقش های متعددی شامل تسهیل دسترسی و افزایش احساس ایمنی و امنیت برای اقشار مختلف مسافران می باشد. افزون بر این، اثرات هنری برای مسافران و جهانگردان خاطرات فراموش نشدنی بجای می گذارند.

در طراحی و ساخت شبکه، چقدر به جذب تعداد بیشتر شهروندان به استفاده ازسیستم حمل ونقل عمومی مترو اهمیت می دهید؟

برای تامین حس ایمنی و امنیت مسافران تلاش می نماییم فضا و چشم اندازی ایجاد کنیم که حس قرار داشتن در عمق زیاد از سطح زمین را خنثی نماید. دید آزاد ایجاد چشم انداز می کند و راه یابی را آسانتر می نماید. نور پردازی هوشمند به راهنمایی مسافران کمک می کند و ایجاد حس امنیت را تقویت می نماید. همچنین مهم است که درب ورودی های ایستگاه مترو داخل محیط شهری باز شود و در مکانی قرار گیرد که تردد شهروندان را بتوان مشاهده نمود. از سوی دیگر اعتقاد داریم که سفر با سیستم مترو باید برای مسافران جذاب و خاطره انگیز باشد به طوری که استفاده کنندگان از اتومبیل بیشتر به سوی بهره برداری از حمل و نقل عمومی روی آورند. بنا بر این راحتی و آسایش مسافران در اولویت طراحی شبکه است.
 خطوط جدید مترو باید پاسخگوی نیاز های نسل فعلی و نسل آینده با توجه به توسعه پایدار اجتماعی، اقتصادی و زیست محیطی باشد. از دیدگاه توسعه پایدار مهم آن است که خطوط جدید مترو برای بسیاری از شهر وندان مفید و قابل بهره برداری باشد و مسافران بیشتری را به خود جذب نما ید. بنا بر این، در هنگام برنامه ریزی ساخت شبکه خطوط جدید مترو، تامین نیاز مسافران و شهر وندان را هدف اصلی خود قرار می دهیم. در انجام این کار گفت و گو و همکاری با گروه های مختلف مسافران برای بدست آوردن خواسته ها و نیاز های آن ها دارای اهمیت فراوان .  هدف ما این است که خطوط جدید مترو برای همه شهروندان جذاب، قابل دسترسی و ایمن باشند

 
 
امتیازدهی:

دیدگاه‌ها