توسعه شبکه حمل و نقل ریلی نروژ

گفتگو ها و مقالاتتوسعه شبکه حمل و نقل ریلی نروژ

توسعه شبکه حمل و نقل ریلی نروژ

2,704
1399/10/08

پروژه خط فولو

ترجمه و تنظیم : هیات تحریریه 

NORWEGIAN RAIL TRANSPORT NETWORK DEVELOPMENT- FOLLO LINE PROJECT
By: Hans Christian Kruse, Technical Manager, BANE NOR

در حال حاضر این پروژه، بزرگترین پروژه حمل و نقل در نروژ است و شامل بزرگترین تونل راه آهن نروژ به طول ۲۰ کیلومتر می باشد. خط فولو متشکل است از مسیر دو خطه راه آهن به طول ۲۲ کیلومتر بین ایستگاه مرکزی اسلو و ایستگاه جدید " اسکی" در جنوب  اسلو.

ویژگی‌های پروژه 

اهم ویژگی های پروژه عبارتند از:

-خط فلو مهمترین خط توسعه بین شهری جنوب اسلو می باشد.
-پروژه شامل ۲۰ کیلومتر تونل است که اولین تونل ریلی دو قلو طو لانی نروژ می‌باشد.
-حفاری تونل بیشتر توسط دستگاه حفاری تونل تی – بی- ام  انجام می‌گیرد ولی روش های حفاری و انفجار و حفاری و شکستن نیز اجرا می گردد.
-زمان سفر بین شهرهای اسلو و اسکی را ۵۰ درصد کاهش می دهد.( از 22 دقیقه به 11 دقیقه).
-مسیر برای حرکت قطار با سرعت ۲۵۰ کیلومتر در ساعت طراحی شده است.
-عملیات اجرایی اولیه در سال ۲۰۱۳ آغاز شد. پنج قرارداد ای-پی- سی ( مهندسی، تدارکات و ساخت) پروژه در سال ۲۰۱۵ و ۲۰۱۶ امضا گردید. فاز اصلی ساخت در سال ۲۰۱۵ آغاز شد. پایان پروژه برای دسامبر ۲۰۲۲ برنامه ریزی گردیده است.
-بزرگترین قرارداد، قرارداد حفاری تونل با دستگاه های تی – پی – ام می باشد.
-کنسرسیوم  Acciona Ghella ، پیمانکار بخش اصلی تونل ۲۰ کیلومتری می باشد.
-از سایت عملیات ساختمانی" اسلند" 4 دستگاه حفاری تونل تی- بی- ام، حفاری تونل های دو قلو را به طرف اسلو و اسکی انجام می دهند.

 
طول هر دستگاه حفاری 150 متر و وزن آن ۲۴۰۰ تن می باشد.
 دستگاه های حفاری تونلی به قطر96/9 متر را حفر می نمایند و دیواره‌های آن را با سگمنت های بتنی می پوشانند که در نتیجه  سطحی عایق و صاف به قطر80/8 متر حاصل می‌شود. در این عملیات ۱۰ میلیون تن سنگ حفاری می گردد.
-هزینه پروژه 35/2 میلیارد دلار آمریکا برآورد شده است.
-دوره عمر خط 100 سال پیش‌بینی شده است.
-محدودیت های ساختمانی و حفاظت آثار باستانی در اطراف پارک قرون وسطایی" اسلو " که اهمیت تاریخی و باستان شناسی دارد، به طور کامل رعایت شده است.  مسیر راه آهن به صورت تونل 600  متری از زیر پارک تاریخی و قرون وسطایی اسلو عبور می کند.
-در مدت زمان ساخت، بهره‌برداری و نگهداری پروژه، اصول محیط زیستی، ایمنی و بهداشت به طور کامل باید رعایت شوند.
-کارگران تیم ساخت متشکل از ۵۰ ملیت مختلف جهان می‌باشند.

 اثربخشی پروژه

 خط راه‌آهن سریع‌السیر فولو ظرفیت کریدور سفر جنوبی اسلورا از 12قطار به چهل قطار در ساعت افزایش می‌دهد و این خط ریلی شامل سفرهای منطقه ای سریع السیر خواهد شد. مزیت دیگر این پروژه این است که زمان سفر از ۲۲ دقیقه به ۱۱ دقیقه کاهش پیدا می‌کند.
با آغاز بهره برداری از این خط، پیش بینی می گردد از حجم ترافیک خودروی شخصی ۵۸۰۰  سفر در روز کاسته شود. این امر سبب می گردد که روزانه 5.474 تن گاز اکسید دو کربن کاهش یابد. از سوی دیگر، در نتیجه احداث این خط، تا ۷۵۰ کامیون در روز از حجم ترافیک آزا دراه " ای 18" کاسته  می شود.

Source:
-Hans Christian Kruse, The Follo Line Project, A Pioneering Project for Norwegian Rail Development, Oslo, November 2018.

امتیازدهی:

دیدگاه‌ها